الاثنين، فبراير 20، 2012

حاجة مستفزة وتحرق الدم بجد
نفسي بقى انعزل عن العالم كله
زهقت من كل الناس
عايزة اعيش لوحدي
اتخنقت منهم بجد
حتى اليوم اللي كنت هذاكر فيه تيجي حاجة تخنقني
مبعرفش اذاكر وانا متضايقة
نفسيتي زفت دلوقتي
تولع بقى المذاكرة
عايزة كل العالم يسيبوني ف حالي بقى
مش عايزة اشوف اي كائن بشري قدامي ولا اسمع صوت اي مخلوق

نفسي اوي ف حد دلوقتي من غير ما احكيله اللي حصل يهديني ويخفف عني ويرجعني زي ما كنت من خمس دقايق
بس للأسف انا طول عمري لوحدي
اكبر غلطة غلطتها ف حياتي اني من صغري عيشت نفسي بعيد عن الناس
طبعا دلوقتي انا مقتنعة تماما انه احسن حاجة اني ابقى بعيدة عنهم
بس ف نفس الوقت
محتاجة حد واحد بس
معرفش هو مين
بس عايزاه يكون كائن معمول مخصوص علشان الاوقات دي
يطبطب عليها وياخدني ف حضنه
ميسألش فيا ايه
هو بس يشيل عني كل همومي وكل حاجة مضايقاني
معرفش ازاي
بس يعمل كده وخلاص
ومش عايزاه يفضل ينصحني ولا يخفف عني بالكلام اللي كل الناس بتقوله لكل الناس
انا عايزة فعلا اهدى اول ما يقول لي كلمتين معرفش ايه هما
بس مش عايزة كلام من فصيلة معلش واصبري وانتي مش عايشة لوحدك واستحملي ومش كل الناس كده والجو ده
انا عايزة لما افكر بغباء يستغبى هو كمان
ياخدني على قد عقلي
وميحاولش يتفه من اي حاجة انا مكبراها
حتى لو هي تافهة بجد
على الاقل وقتها يحاول يكبرها معايا
وبعد ما الموضوع يعدي يبقى يتفه زي ما هو عايز
نفسي اتنهد تنهيدة الواحد لما يكون ماشي ف طريق طوييييييييييييل ويوصل اخييييييرا لهدفه
نفسي ف التنهيدة دي
لما الاقي الكائن الخرافي ده
ممكن افصله بقى عند ترزي اتخيله يكون فعلا موجود اي حاجة بقى

هو ضعف ايمان اننا نحتاج لحد يطبطب علينا ؟ علشان يعني المفروض نشتكي لربنا وحده وفعلا نحس اننا ارتحنا لما نرفع ايدينا وندعيه ونشكيله
ولا هي فطرة فينا علشان ربنا خلقنا اجتماعيين بطبعنا يبقى طبيعي هنحس اننا محتاجين لحد ولازم حد جنبنا يخفف عنا؟؟
بزعل لما بحتاج لحد علشان بحس ان كده ايماني ضعيف والمفروض الجأ لربنا بس
بس بصبر نفسي واقول ان دي فطرة
معرفش بقى
بس بدعي ربنا يقوي ايماني ومحتاجش لغيره
وكمان بدعيه يرزقني بحد يطبطب عليا وحضنه يبقى ملاذي من كل هموم ومشاكل الدنيا .. ومن كل القرف بتاع الناس

هناك 4 تعليقات:

  1. الأول : ربنا يسعدك .. بجد
    تاني حاجة : مش ضعف إيمان .. خاالص .. ضعف الإيمان إنك تفقدي الأمل والثقة في إن ربنا جنبك .. وإنه هيقدر يفرج عنك ويسعدك وإنه برده حتى لما بببتليكي يبقى بيحبك وعاوزك أقرب .. ده ضعف إيمان ..

    وكلنا بنحتاج حد قريب مننا نشكيلة .. أو بمعنى أصح " يحتوينا "

    وعارفة .. ممكن لو ضورتي بس شوية بتركيز تلاقي الحد ده قريب أوي وانتي مكنتيش شايفاه

    كل اللي هيقرا البوست ده هيدعيلك .. :)
    وكل اللي هيدعيلك هيبقى بيطبطب عليكي من غير ولا كلمة :) هترتاحي إن شاء الله

    ردحذف
  2. رغم الخنقة اللي انا فيها
    لكن طبطبتك خلقت قلبي يبتسم بجد حتى لو وشي متنشن زي ما هو :)
    عايزة اشكرك كتيييييير بجد بس اعذريني بقى مودي مش حلو خالص مش عارفة اتكلم اصلا

    ردحذف
  3. لقد حرص رسول الله صلى الله عليه وسلم على ربط الناس بربهم وخالقهم في مختلف الأحوال ؛ خصوصا في أوقات الأزمات والشدة ، والإصابة من جرائها بالهم والغم ، ومن اشهر التوجيهات في هذا المجال هو ما رواه الإمام أحمد بسند صحيح عن عَبْدِ اللَّهِ بن مسعود رضي الله عنه أنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ("مَا أَصَابَ أَحَدًا قَطُّ هَمٌّ وَلا حَزَنٌ فَقَالَ: اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ، وَابْنُ عَبْدِكَ، وَابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِي بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي، وَنُورَ صَدْرِي، وَجِلاءَ حُزْنِي، وَذَهَابَ هَمِّي، إِلا أَذْهَبَ اللَّهُ هَمَّهُ وَحُزْنَهُ وَأَبْدَلَهُ مَكَانَهُ فَرَجًا). فَقِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَلا نَتَعَلَّمُهَا؟ فَقَالَ: بَلَى، يَنْبَغِي لِمَنْ سَمِعَهَا أَنْ يَتَعَلَّمَهَا".

    حتي الرسول عليه الصلاة والسلام كان بيحتاج اللي احنا بنحتاجه دلوقتي وقال عن ام المؤمنين السيده خديجه
    قال صلى الله عليه وسلم: (آمنت إذ كفر الناس وصدقتني إذ كذبني الناس وواستني بمالها إذ حرمني الناس).
    وحتي انه صل الله عليه وسلم مات علي حجر السيدة عائشه ؤضي الله عنها.... كلنا بنحتاج حد يخفف علينا الام الدنيا

    ردحذف
  4. :)

    جزااااك الله خيرا
    بشكرك جدا على كلامك ووجودك :)

    ردحذف

هيس معايا