الجمعة، أكتوبر 28، 2011

وتمضي الأيام






أنصاع وراء نفسي
تمضي الأيام
لا أفعل شيء
وتمضي الأيام
وأنا كما أنا
فقط أحزن على المفقود
وأُضيّع الموجود!
تفكيري يكاد أن يقتلني
أقضي ساعات طويلة في النوم
هرباُ من الواقع
ومن أفكاري التي تحاصرني
أستيقط ... أفكر ... يرهقني التفكير ... فأنام ...........................
هذه هي حياتي !!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حياتي أصبحت رتيبة
أنا اللي عملت كده
عارفة ان كل حاجة بإرادتي
وعارفة كمان اني لو استمريت كده هضيع نفسي
وهندم
اوي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

( أن ترى حياتك تضيع أمام عينيك
وتكتفي بالمشاهدة !
ان تضيعها أنت بيديك ..

أن تهدم مستقبلك قبل أن تبنيه ..
أن تكرر أخطاءك وتعيد الكرة
وقد ذقت من قبل مرارة الندم !
أن تأتي إشراقة كل صباح جديد تحثك على أن تفيق
وأنت تعرض عنها وتقول "غداً"
وما هو بآت !
كم أنت أحمق .. وكم هو ساذج تفكيرك
وكم هو هاااائل كم الغباء الذي يتملككـ ! )

هناك 3 تعليقات:

  1. طيب وايه يعنى اما تغلطى وترجعى تغلطى
    مانتى حياتك لازم هتعيشيها
    بس انتى بتستوعبيها ببطىء او لسه مفهمتيهاش

    عادى كملى وصلحى اللى تقدرى تصلحيه

    وانسى اللى متعرفيش تصلحيه وجددى من امالك

    اكتشفى فى نفسك اى حاجة جديده تخرجك من المود الوحش ده

    تحياتى

    ردحذف
  2. استاذ محمد سعد
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    سعيدة بزيارة حضرتك
    واحييك على مشروع "مقروءاتي"

    ردحذف
  3. استاذ اسلام
    للاسف مش المشكلة اني مش فاهمة حياتي على الاقل كنت هلتمس لنفسي عذر
    المشكلة اني فاهماها اكتر م اللازم !
    يمكن احيانا بتكون نعمة اننا منفكرش كتير

    شكرا على النصيحة واسعدني مرورك

    ردحذف

هيس معايا